Wanneer je als bedrijf online gaat, wil je dat de klanten je goed kunnen vinden. De informatie op je website moet duidelijk zijn, zodat je potentiële klanten weten waar je als bedrijf voor staat. Veel tekstschrijvers richten zich dan ook heel erg op de juiste informatie, echter wordt er nog wel eens vergeten dat dit bij lange na niet genoeg is. Vergelijk het maar eens met een echte winkel, waar je zo naar binnen kunt lopen. Je wilt een nieuwe flatscreen tv kopen, maar voordat je zonder er verder bij na te denken die met het grootste scherm kiest, wil je als verstandige consument wat meer informatie hebben. En stel je nou eens voor dat de verkoper de handleiding voor je op gaat sommen. Uit zijn hoofd. Natuurlijk, je hebt de juiste informatie gekregen, maar ben je nu bereid om de flatscreen die je op het oog had te kopen? Waarschijnlijk is je antwoord ‘Nee’. Je wilt een aangenaam gesprek met de verkoper hebben. Je wilt dat de man je zo makkelijk mogelijk uitlegt wat de opties zijn, je eventueel de voor- en nadelen laat weten en ga zo nog maar even door.
Zo is het dus ook voor online klanten. De klant wil een natuurlijk verhaal lezen. Het moet makkelijk te verwerken zijn. Op die manier blijft de aandacht bij jouw bedrijf, bij jouw producten. Geef je klanten het gevoel dat je er voor ze bent. Het is dus van belang een verhaal te vertellen, zonder de desbetreffende informatie uit het oog te verliezen. Om een verhaal over het bedrijf waar je voor schrijft te kunnen vertellen, is het handig je hun huisstijl eigen te maken. Misschien is contact met de opdrachtgever leggen een goed idee. Daarbij is het “aanvoelen” van het product en de eventuele cultuur die daar omheen hangt ook niet geheel onbelangrijk. Zo leer je hun taal spreken en kun je veel gemakkelijker communiceren.
Schrijf jij nog steeds slechts een tekst, of vertel je een verhaal?
Voel jij je als klant op je gemak met strak gegeven informatie, of juist niet?